Site logo

طراحی یک ایمپلنت برای نارسانی قلبی با قابلیت جذب در بدن

به تازگی محققان موفق به طراحی یک ایمپلنت با قابلیت جذب توسط بدن انسان شدند که به افراد بیمار تزریق شده و به طور بالقوه می تواند به میلیون ها نفر که از نارسایی قلبی رنج می برند کمک کند.

به گزارش بهداشت نیوز محققان نوعی ایمپلنت با قابلیت جذب توسط بدن ساخته اند که حرکات قلب را پایش می کند. این دستگاه نرم و بی ‌سیم را می ‌توان در نواحی مختلف قلب قرار داد که دقت درمان ‌ها را بهبود بخشیده و تنظیمات اولیه دارو را تسهیل می ‌کند. این ایمپلنت نه تنها ریتم طبیعی قلب را بازیابی می کند، بلکه نقاطی را که به درستی کار نمی کنند نیز مشخص می کند.

این مانیتور بسیار شفاف که از نظر اندازه شبیه یک تمبر پستی است، به طور بی وقفه و منظم کار کرده و اطلاعات مهمی را به طور مداوم منتقل می کند. هنگامی که ماموریت این ایمپلنت پایان یابد، به طور بی ضرری مانند بخیه های قابل جذب در بافت ها حل شده و در نتیجه نیاز به جراحی را از بین می برد.

ایگور افیموف متخصص قلب و عروق از دانشگاه نورث وسترن و یکی از سرپرستان این مطالعه، در رابطه با موضوع فوق می ‌گوید: چندین عارضه جدی، از جمله فیبریلاسیون دهلیزی و بلوک قلب، می ‌تواند به دنبال جراحی‌ های قلبی یا درمان ‌های مبتنی بر کاتتر ایجاد شود. در حال حاضر نظارت و درمان پس از جراحی این عوارض به فناوری پیچیده‌ ای نسبت به امکانات فعلی نیاز دارد. امیدواریم دستگاه جدید ما بتواند این شکاف در فناوری را برطرف کند. دستگاه الکترونیکی جدید ما می‌تواند فعالیت الکتریکی را از مکان ‌های متعددی در دهلیزها نقشه ‌برداری کرده و سپس محرک‌ های الکتریکی را از مکان ‌های مختلف تحویل دهد تا فیبریلاسیون دهلیزی به محض شروع آن متوقف شود.

باید توجه داشت که بیماری های قلبی عروقی عامل اصلی مرگ و میر در جهان است که سالانه جان ۱۸ میلیون نفر را می گیرد. این دستگاه منعطف پتانسیل جلوگیری از تقریباً شش میلیون مرگ را دارد که در روز ها، هفته‌ ها یا ماه ‌های پس از حمله قلبی رخ می ‌دهد.

لویائو لو از دانشگاه جورج واشنگتن که یکی از پژوهشگران ارشد این مطالعه است، در ادامه توضیحات همکارش می ‌افزاید: اگر پزشکان ابزارهای بهتری برای نظارت و درمان بیماران در هفته‌ ها و ماه‌ های حساس پس از وقوع این رویدادها داشته باشند، می ‌توان از بسیاری از مرگ‌ های ناشی از جراحی قلب یا حمله قلبی پیشگیری کرد.

باید توجه داشت این دستگاه از مواد زیست سازگار مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده تشکیل شده و به سادگی در محصولات بی ضرر حل می شود. با گذشت زمان، به دلیل فرآیند های بیولوژیکی طبیعی بدن، تخریب شده و کاملاً از بین می رود.

این دستگاه که قبلاً آزمایش های آن در مدل‌ های حیوانات کوچک مؤثر بوده است. با بازگرداندن ریتم طبیعی قلب و نشان دادن اینکه کدام ناحیه از قلب به اندازه کافی یا ناکافی عمل می کند، از توانایی های یک ضربان ساز سنتی فراتر می رود.

شفافیت این دستگاه به محققان اجازه می دهد تا به صورت نوری بسیاری از پارامتر های فیزیکی مهم قلبی را نقشه برداری کنند که به مطالعه عملکرد قلب و مکانیسم های بیماری قلبی کمک می کند.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Science Advances منتشر شده است.

منبع: سینا پرس

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه