Site logo

شیوع بیماری‌های اضطرابی در این افراد۲۰ درصد بیشتر  است

رئیس دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: مطالعات نشان می‌دهند که آستانه تنش و اضطراب در شهرنشینان بسیار پایین‌تر از سایرین است و شیوع بیماری‌های اضطرابی در ساکنین شهرها ۲۰ درصد بیشتر است.

به گزارش بهداشت نیوز، روفسور علی گرجی با اشاره به اینکه ازدحام و شلوغی کلان شهرها یکی از زمینه های ایجاد تنش و اضطراب است، خاطر نشان کرد: هنگامی که در تلاش هستید تا راه خود را در میان ترافیک انبوه شهر باز کنید، زمانی که سعی دارید در میان ازدحام بی‌شمار به اتوبوس و یا متروی مورد نظرتان برسید، و یا لحظه‌ای که یک وسیله نقلیه دودزا ریه‌های شما را پر از گازهای سمی می‌کند، شما ناخودآگاه و به آرامی در تنش و اضطراب فرو می‌روید.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تحقیقاتی که به تازگی منتشر شده است به وضوح نشان می‌دهد که افرادی که بیشتر در معرض آلودگی هوا هستند از میزان بیشتری از اضطراب رنج می‌برند و همانطوری که آلودگی هوا شانس بیماری‌های قلبی- عروقی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد، شانس بروز تنش و اضطراب را نیز بالا می‌برد، گفت: علاوه‌بر این ، مشکلات اقتصادی بیشتر در کلان شهر‌ها را نیز دلیلی برای ابتلا به تنش و اضطراب در ساکنین آن اضافه نمود؛ گرچه بسیاری از ما نمی‌توانیم به هر دلیلی شهرهای بزرگ را ترک کنیم؛ ولی می‌توانیم با تغییر در سبک رایج زندگی کلان شهری تا حدودی خود را در مقابل تنش و اضطراب مصون کنیم و هزینه و تمایل به استفاده از امکانات کلان شهری را با سلامتی خود نپردازیم.

پروفسور گرجی با بیان اینکه قدم زدن در طبیعت پاک در مقایسه با مناطق شهری می‌تواند تا 20 درصد به توانایی‌های مغزمان نظیر حافظه کمک کند، ادامه داد: تغذیه عامل بسیار موثری در پیشگیری از تنش و اضطراب است؛ سعی کنید با استفاده از غذاهای سالم نظیر سبزیجات تازه، میوه، خشکبار و … به سلامتی بدن و روان تان کمک کنید.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ساعتی را در شبانه روز به ورزش اختصاص دهید و سعی کنید فعالیت فیزیکی را در پارک‌ها و بوستان‌هایی با هوای پاک انجام دهید، تصریح کرد: از گوش دادن به موسیقی و نواهای آرام بخش در طول روز غافل نشوید، حتی هنگامی‌که در خودروی‌تان در یک ترافیک سرسام‌آور گیر افتاده‌اید؛ سعی کنید زمان رفت‌ و ‌آمد‌تان به محل کار طوری تنظیم کنید که در ساعاتی در رفت و آمد باشید که کمترین ازدحام ترافیک وجود داشته باشد، این همان زمانی است که آلودگی هوا هم به‌طور نسبی کمتر است.

پروفسور گرجی با اشاره به اینکه در کلان شهرها تا می‌توانید از رانندگی و استفاده از خودروی شخصی پرهیز کنید، گفت: سعی کنید چند باری در ماه به نقطه ای پناه ببرید که بتوانید به تنهایی در مورد خودتان و آینده تان بیاندیشید ؛ دور شدن از هیاهو، سر و صدا و ازدحام به سیستم عصبی شما اجازه بازتوانی و بازسازی قدرت از دست رفته را می‌دهد.

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه